Forum www.alfaclub.pl Strona Główna
Strona klubowaStrona Klubowa   DemocarDemocar  AlbumAlbum  Kup AlfeKup Alfe  FAQPomoc  SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy  RejestracjaRejestracja   privmsg.php?folder=inbox&sid=080b977da17b8d01630159409f7342f9Twoja skrzynka   ProfilProfil   ZalogujZaloguj 


Wymiana tylnych klocków hamulcowych w Gtv

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.alfaclub.pl Strona Główna -> Warsztat
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maciek.b52



Dołączył: 26 Lip 2009
Posty: 65
Skąd: Leżajsk

PostWysłany: Nie Sie 14, 2011 6:54 pm    Temat postu: Wymiana tylnych klocków hamulcowych w Gtv Odpowiedz z cytatem

Witam. Do wymiany tylnych klocków hamulcowych będą nam potrzebne: lewarek, kobyłka, 2 kliny pod koła, klucz płaski 13 i 15, klucz nasadowy 15, mała, druciana szczotka, sznurek dł. ok 50 cm, klucz typu żabka, łyżka do opon oraz własnoręcznie zmajstrowany przyrząd ułatwiający wciśnięcie tłoczka. Oczywiście ZAWSZE wymieniamy klocki z obu stron.
1. Ustawiamy samochód na płaskim terenie, zaciągamy hamulec ręczny i luzujemy śruby obu tylnych kół, pod koło z przodu i z tyłu podkładamy kliny zabezpieczające samochód przed toczeniem i wrzucamy pierwszy bieg.
2. Zdejmujemy mieszek z dźwigni hamulca ręcznego i luzujemy nakrętkę regulującą kluczem nr 13 (fot. A) Ważne: zapamiętać ile obrotów wykonaliśmy!

Fot. A

3. Podnosimy samochód, podstawiamy kobyłkę dla bezpieczeństwa, zdejmujemy koło i odpinamy linkę hamulca ręcznego z zacisku (fot. B)

Fot B.

4. Odkręcamy z tyłu zacisku 2 śruby kluczem nr 15 (fot.C), zdejmujemy zacisk i wieszamy go na sznurku (fot. D) żeby nie nadwerężać przewodu hamulcowego i linki ręcznego.
Fot. C Fot. D

5. Drucianą szczotką, a w razie potrzeby również pilnikiem do metalu o małej gradacji czyścimy delikatnie, ale dokładnie prowadnice dolne (fot. E) i górne (fot. F) zacisku z obu stron tarczy. Nowe klocki muszą się po nich swobodnie przesuwać. Uwaga! Nie smarujemy niczym!
Fot. E Fot. F

6. Montujemy pomocnicze narzędzie do wciskania tłoczka. Potrzebny jest klucz rurkowy 17, śruba 8 długości ok 10 cm i nakrętka samozabezpieczająca (jedna z jej powierzchni jest karbowana). Montujemy wszystko jak na zdjęciu (fot. G)

Fot. G

7. Przystępujemy do wciśnięcia tłoczka - dobrze jest mieć drugą osobę do pomocy, ale da się też wykonać to samemu. Montujemy przyrząd w zacisku tak jak na zdjęciu (fot. H oraz fot. I), dokręcamy śrubę do pierwszego oporu, z wyczuciem, żabką łapiemy ostrożnie tłoczek w miejscu gdzie wystaje spoza osłony przeciwkurzowej i obracamy go w prawo, zgodnie z ruchem wskazówek zegara (fot. J). Uważamy bardzo żeby nie uszkodzić gumy. Dla ułatwienia jako przeciwwagi można użyć np. łyżki do opon (fot. J). Znów dokręcamy śrubę przyrządu i znów kręcimy żabką. Powtarzamy operację aż tłoczek będzie wciśnięty na tyle, by można było założyć klocki.

Fot. H Fot. I Fot. J
8. Zakładamy nowe klocki, zdejmujemy ze sznurka zacisk i zakładamy go na miejsce (pamiętamy żeby nie zostawić sznurka) wkręcamy śruby mocujące zacisk, ale nie zakładamy jeszcze linki hamulca ręcznego. Zakładamy koło i powtarzamy całą operację z drugiej strony samochodu.
9. Po zakończeniu wymiany i założeniu kół włączamy silnik i ok 10-15 razy wciskamy pedał hamulca. Wyłączamy silnik.
10. Zakładamy linkę hamulca ręcznego na oba zaciski i dokręcamy nakrętkę regulującą do pozycji sprzed poluzowania.
11. Wykonujemy jazdę próbną po płaskiej nawierzchni i sprawdzamy działanie hamulców. Następnie testujemy ręczny na pochyłej nawierzchni i w razie konieczności poprawiamy regulację linki ręcznego.
To tyle. Robota jest raczej prosta i każdy z nią sobie poradzi. Czas to około 1 do 2 godzin, w zależności od wprawy. Pozdrawiam!
_________________
166 3.0 V6 24V Sportronic Progression 2001


Ostatnio zmieniony przez maciek.b52 dnia Pon Sie 15, 2011 12:21 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
lukaszb



Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 2563
Skąd: Tarnów

PostWysłany: Nie Sie 14, 2011 9:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Masakra jakaś ten Twój opis Shocked Zmieniałem w tamtym roku klocki z tyłu i nie potrzeba ruszać ręcznego! (no chyba, że po wymianie zniknie ale to mało prawdopodobne). Przyrząd do wciśnięcia tłoczka też nieźle barbarzyński... Ludzie, jak nie macie przyrządu do wkręcania tłoczka to dajcie zarobić te 30zł mechanikowi i niech wam to zrobi normalnie. Poza tym od biedy da się wkręcić tłoczek kluczem do dokręcania tarczy do szlifierki kątowej(takie widełki) ale po co się męczyć jak mając przyrząd wkręcenie jednego tłoczka trwa minute Smile
_________________
Autocolor Tarnów
Gtv 2.0TS '96
156 3.0 V6 '99
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
maciek.b52



Dołączył: 26 Lip 2009
Posty: 65
Skąd: Leżajsk

PostWysłany: Pon Sie 15, 2011 12:17 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hmm...
Po pierwsze jeśli ten opis to rzeczywiście aż taka masakra, to chętnie go udoskonalę, czekam na Twoje wskazówki - w końcu ma być przejrzysty i pomocny innym użytkownikom - ja już umiem Wink
Po drugie - odpięcie linki hamulca ręcznego jest niezbędne, bo po każdej wymianie klocków i/lub tarcz jest konieczna regulacja linki ręcznego dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy (odsyłam do instrukcji). To że Ty tak nie robisz nie oznacza, że tak trzeba. Nie wprowadzajmy innych w błąd.
Po trzecie - Ameryki nie odkryłeś, przyrządem byłoby łatwiej. Ale skoro go nie mam, a potrzebuję czegoś w zastępstwie, to według mnie liczy się funkcjonalność, łatwość użycia i dostępność zastępnika (koszt 0,00 zł, wykonany w 30 sekund z materiałów z małej skrzynki narzędziowej, którą wożę w bagażniku). Za jego pomocą wciśnięcie tłoczka zajmuje 2-3 minuty i nie ryzykuje się jego uszkodzenia i nie muszę zawracać d... innym. Proponujesz "od biedy" klucz do szlifierki? To dopiero barbarzyństwo Very Happy
Po czwarte - w moim i pewnie też w Twoim przypadku satysfakcję sprawia samodzielne wykonywanie napraw i pokonywanie trudności z tym związanych, a nie bieganie do mechanika (ostateczność), tym bardziej że w moich stronach wymiana klocków w warsztacie to koszt ponad 100 euro.
Krytykujmy, ale konstruktywnie i rzeczowo Idea
Pozdrawiam
_________________
166 3.0 V6 24V Sportronic Progression 2001
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
lukaszb



Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 2563
Skąd: Tarnów

PostWysłany: Pon Sie 15, 2011 8:29 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Masakra bo na pewno nie jest łatwo wcisnąć Twoim sposobem tłoczka nie "uszkadzając" (mówię o porobieniu na nim zadziorów itp) go. I oczywiście, skrytykowałem więc jutro po pracy jadę do garażu i robię fotki jak to ma "porządnie" wyglądać. Wstawię wtedy krótki opis a te posty będzie można usunąć coby nie zaśmiecać forum Smile Pokaże też jak wkręcić tłoczek kluczem do szlifierki, lepsze to niż ważenie łyżką itp. Wink

A odnośnie odkręcania linek to proszę, nie odsyłaj mnie do instrukcji bo to co tam pisze nie zawsze jest konieczne. Owszem, konieczne jest skontrolowanie czy ręczny działa poprawnie i w razie czego naciągnięcie/popuszczenie linek ale po co je odpinać ? nie raz i nie 10 wymieniałem klocki z tyłu i nigdy nie było potrzeby odpinania linek. Jak podasz mi jakiś konkretny powód po to żeby te linki odpiąć to obiecuję, że będę tak robił za każdym razem Smile (oczywiście zawsze sprawdzam ręczny i w razie potrzeby reguluje).

Oczywiście dla mnie dłubanie przy Gtv to sama przyjemność Smile I może gdyby mnie przycisnęło to bym zrobił to Twoją metodą (i też było by dobrze), ale po prostu wg mnie taki opis troszkę jest za słaby do tego działu. Ale nie złośliwie Smile Zrobię we wtorek zdjęcia, uzupełni się Twój opis kilkoma informacjami i kolejna porada warsztatowa dla mniej wtajemniczonych użytkowników gotowa Smile

Pozdrawiam Smile

Edit: Zakup przyrządu to nie majątek a polecam go wszystkim Smile
http://moto.allegro.pl/zestaw-klucze-do-tloczkow-hamulcowych-12cz-i1767166729.html

A i jeszcze sprawdź PW Wink
_________________
Autocolor Tarnów
Gtv 2.0TS '96
156 3.0 V6 '99
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
maciek.b52



Dołączył: 26 Lip 2009
Posty: 65
Skąd: Leżajsk

PostWysłany: Pon Sie 15, 2011 9:40 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No to dyskusja sprowadza się do przerzucania się argumentami co jest lepsze przy braku przyrządu do wciskania tłoczka - klucz do szlifierki, zacisk stolarski, własny patent czy jeszcze inne pomysły. Jeśli wszystkie działają i są jednakowo barbarzyńskie - wybór zostawmy innym Wink
Co do odpinania linki - klocki nie zużywają się równomiernie po obu stronach. Dlatego po ich wymianie wciska się wielokrotnie pedał hamulca, żeby nacisk klocków się wyrównał. Jeżeli nie odepniemy przy tym linek ręcznego, nie dostosują się one do nowego położenia klocków. Efektem może być słabo albo nie działający hamulec ręczny Exclamation Przykład - post jednego z kolegów z forum:
http://forum.alfaclub.pl/viewtopic.php?t=13247&highlight=r%EAczny
Cytat:
po wymianie tylnych tarczy i klocków hamulcowych na nowe, hamulec ręczny strasznie słabo trzyma gdy jest troszkę z górki to praktycznie wcale, jest już podkręcony na max na tej śrubie przy drążku i nic

I dalej:
Cytat:
Problem rozwiązany i ręczny trzyma już dobrze, wystarczyło popuścić linkę przy drążku odpiąć linki od zacisków po pompować trochę pedałem hamulca i z powrotem założyć linkę i naciągnąć linkę przy drążku:)

Odpięcie, zapięcie i regulacja linki to tylko parę minut, a można uniknąć niespodzianek przy ruszaniu pod górkę lub parkowaniu na pochyłości.
Na koniec dzięki za namiar na zestaw do tłoczków, przy kolejnej wizycie w kraju na pewno sobie sprawię.
_________________
166 3.0 V6 24V Sportronic Progression 2001
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
lesio146



Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 2015
Skąd: SZAMOTUŁY/BRZEZNO(wlkp)

PostWysłany: Pią Lut 15, 2013 12:19 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

lukaszb napisał:
Masakra jakaś ten Twój opis Shocked Zmieniałem w tamtym roku klocki z tyłu i nie potrzeba ruszać ręcznego! (no chyba, że po wymianie zniknie ale to mało prawdopodobne). Przyrząd do wciśnięcia tłoczka też nieźle barbarzyński... Ludzie, jak nie macie przyrządu do wkręcania tłoczka to dajcie zarobić te 30zł mechanikowi i niech wam to zrobi normalnie. Poza tym od biedy da się wkręcić tłoczek kluczem do dokręcania tarczy do szlifierki kątowej(takie widełki) ale po co się męczyć jak mając przyrząd wkręcenie jednego tłoczka trwa minute Smile
Opis ja cała reszta nie taki zły.Maskra to mądrzenie się i gadanie bzdur o braku potrzeby ruszania ręcznego.To jes Masakra.Maciek.B52 dzięki za opis i gratuluje pomysłowości.
_________________
AR 146 1,6TS;145 1,4TS;156 1,8TS-ex.Jest:AR 155 2,0 8v,Stilo JTD. IK@R 3991
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.alfaclub.pl Strona Główna -> Warsztat Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Copyright www.AlfaClub.pl
Powered by Kosmodrom


linki sponsorowane
druk ksiazek warszawa druk naklejek warszawa leasing warszawa kredyt samochodowy LipoCryo Kriolipoliza Warszawa Biorezonans Warszawa Bicom