Forum www.alfaclub.pl Strona Główna
Strona klubowaStrona Klubowa   DemocarDemocar  AlbumAlbum  Kup AlfeKup Alfe  FAQPomoc  SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy  RejestracjaRejestracja   privmsg.php?folder=inbox&sid=c257bd4670bf89e2ffe63aeecacb2766Twoja skrzynka   ProfilProfil   ZalogujZaloguj 


Zawieszenie w 164 Q4 i jego przekładka do Saaba 9000!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.alfaclub.pl Strona Główna -> 164
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
moonbeam



Dołączył: 12 Cze 2012
Posty: 6

PostWysłany: Wto Cze 12, 2012 11:25 pm    Temat postu: Zawieszenie w 164 Q4 i jego przekładka do Saaba 9000! Odpowiedz z cytatem

Witam,

Na wstępie chciałbym się przywitać, jako iż jestem nowym użytkownikiem Waszego forum! Niestety nie jestem posiadaczem Alfy, ale w pewnym sensie chciałbym mieć jej cząstke w swoim niejako bliźniaczym pojazdem.. kwestia wygląda następująco..

Otóż jestem szczęśliwym posiadaczem Saaba 9000 Aero z roku 96, który jak wszyscy pewnie wiemy - współdzieli płytę podłogową z Lancią Themą, Fiatem Croma i właśnie Alfą Romeo 164. Niestety również, wszystkie te auta były wyposażone w napęd na przednie koła - poza jednym, którym jest właśnie wspomniane w tytule "Q4". Pewnie mnie zlińczujecie za pomysł, ale planuje kupić rozbite / uszkodzone auto wyposażone w silnik 3.0 V6, 6cio biegową skrzynie manualną Getraga i układ napędowy z dyferencjałem Torsena na tylnej osi i przełożyć to do mojego pojazdu, dając mu napęd na wszystkie łapki. Rozumiem, że przy tych 225 koniach, które mój samochód posiada na chwilę obecną, jest to sztuka dla sztuki, gdyż napęd FWD sprawdza się zadowalająco.. jednakże jak można wnioskować po ambitnym pomyśle pare zdań wcześniej, docelowo ma tych kucyków być zdecydowanie więcej (dla ścisłości - około 500/600 KM). Poważnie rozważam przeszczep całego zawieszenia z Alfy do mojego Saaba.. teoretycznie z technicznego punktu widzenia, mocowania śrub do tylnej belki mojego samochodu pokrywają się z tym, co siedzi w tym Włoskim potworze. Również wyjściowa moc (225 KM Saab vs 211 KM Alfa) jest porównywalna, więc tolerancja zespołu napędowego Alfy na podnoszenie mocy powinna być wystarczająca.. dodatkowo 6 biegowa skrzynia biegów świetnie się w takim rozwiązaniu sprawdzi.. ale do rzeczy - ma ktoś może jakieś schematy zawieszenia w takim samochodzie, ewentualnie byłby skłonny użyczyć mi swój samochód celem wrzucenia go na podnośnik i dokładnej analizy rozwiązań technicznych pod spodem? Na obecnym etapie planowania wszystko wygląda fajnie, tylko nigdzie nie mogę znaleźć informacje na temat różnic między podstawową, współdzieloną płytą podstawowej wersji FWD, a tą z Q4 - jest ona taka sama? Jak rozwiązano kwestie puszczenia wału, tłumika? Jak wychodzi długa półoś? Wystarczy dorobić półosie pasujące w wewnętrzne przeguby alfy i zewnętrzne saaba? Każda informacja będzie bardzo cenna.. a gdzie mógłbym dowiedzieć się więcej, niż u źródła?

Jak coś jestem z Warszawy i bardzo chętnie się spotkam z kimś, kto taka Alfe posiada.. ewentualnie wszelkie zdjęcia i pomiary kluczowych elementów będą równie przydatne! W razie kontynuacji pomysłu tworzenie AlfoSaaba, chętnie rozprzedam ewentualne części.. bo i tak muszę kupić całego Smile

Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuje za pomoc! Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
kozaalfa



Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 1371
Skąd: radom

PostWysłany: Sro Cze 13, 2012 12:02 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kolega o nicku 164Q4 posiada w Radomiu dwie takie Alfy.
Jest też w kontakcie z Gerardem zwanym Żarek(człowiekiem,który na temat 164 wie wszystko),ale nie udziela się na żadnych forach internetowych niestety.
Przez kolegę 164Q4 złapiesz pewnie kontakt z Żarkiem i wszystkiego się dowiesz.

Pomysł jeżeli możliwy do zrobienia będzie dosyć kosztowny,bo Q4 jest na rynku cenionym i niestety rzadkim egzemplarzem.
_________________
159 - jest (jmoja jedenasta Alfa)
159 SW -jest
155 - dożywotnio
147 - była
166 - była
156 - była
164 - była
33 SW - była
33 - była
Alfasud - był
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
moonbeam



Dołączył: 12 Cze 2012
Posty: 6

PostWysłany: Sro Cze 13, 2012 12:10 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzięki za odpowiedź, zaraz napiszę PM do tego użytkownika!

Niestety mam świadomość kosztów tej operacji, aczkolwiek po co wyważać otwarte drzwi, skoro można zrobić praktycznie fabryczną hybryde Alfy i Saaba.. myśle, że da się znaleźć względnie tani egzemplarz do "wybebeszenia", a to, co zostanie - na pewno znajdzie prędzej czy później szczęśliwych nabywców. Zawsze to jakaś amortyzacja kosztów zakupu, a pewnie komuś się coś jeszcze przyda. Nie będę miał przynajmniej wyrzutów sumienia uśmiercając takie fajne i powoli kultowe autko Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
p.maiki



Dołączył: 21 Lis 2006
Posty: 8581
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sro Cze 13, 2012 6:56 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Scuderia w wawie tez ma q4 bedziesz miał bliżej
_________________
Pozdrawiam
Michał (p.maiki)
146 1.4 TS 97r 2006-2008
147 1.6 TS 02r 2008-2009
156FL 1.9 JTDM 03r 2009-2014
159 2.0 JTDM 09r 2014-2017
Tu serwisuje www.pablogarage.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
raiss27



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 1092
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sro Cze 13, 2012 4:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

skrzynia to max 450 niutonów... potem się najzwyczajniej na świecie wysra.... Żeby potem nie było że nikt nie mówił Razz
_________________
166 V6 TB
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Pablos 1987



Dołączył: 19 Wrz 2009
Posty: 1567
Skąd: Warszawa/Legionowo

PostWysłany: Sro Cze 13, 2012 4:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak też śmiało scuderie moge polecić,kompedium wiedzy na temat 164 i 33 Wink
_________________
Pozdrawiam Paweł
Alfa 146 1.4 TS 2000r

www.hurtowniakrzesel.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
moonbeam



Dołączył: 12 Cze 2012
Posty: 6

PostWysłany: Czw Cze 14, 2012 12:29 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hmm.. skrzynia mówicie pada powyżej 450 nm? Bardziej się martwiłem o sprzęgło viscomatica.. niemniej ze Scuderią się już wstępnie na weekend umówiłem. Ciekawe, czy faktycznie się to wszystko rozsypie przy większym momencie (docelowo ok. 600/700 nm) - ktoś testował? Pojedyńczy przypadek, czy częste zjawisko? Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
raiss27



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 1092
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw Cze 14, 2012 4:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

najzwyczajniej na świecie gościowi zerwało tryby z 6 biegu... Przy momencie 460 zdaje się. Obniżył do 435 i jest spokój jak narazie. Jak coś to zęby ugryzło po 3000 km przy tym wyższym momencie. Jest to dokładnie opisane przy projekcie GTV 2.8 TB ( on włożył Q2 dodatkowo w dyfer )

Warto dodać że pierw miał skrzynie z 3.0 która toleruje właśnie moment do 450. Zastąpił skrzynią od GTA ( przy czym teoretycznie to te same konstrukcje są... a może czegoś nie wiem ? )
_________________
166 V6 TB
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
moonbeam



Dołączył: 12 Cze 2012
Posty: 6

PostWysłany: Czw Cze 14, 2012 5:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzięki za wszelkie informację! Nie uwzględniłem, że poprzeczna skrzynia napędzająca dwie osie może nie uciągnąć takiego momentu.. przed wszelkimi przymiarkami, wstępny wybór pada więc na przekładnie od Mitsubishi Lancera Evo. Gorzej jeśli flansza zdawcza wału napędowego nie wypadnie centralnie po środku samochodu. Dowiedziałem się również od użytkownika 164Q4, że całość napędu jest bardzo delikatna. Ponoć przy standardowych 232 KM padają dyferencjały.. zastanawiam się więc nad słusznością wyboru. Można ewentualnie zawsze zaadaptować samo wielowahaczowe zawieszenie, które zgodnie ze schematami, które udało mi się znaleźć - powinno się praktycznie pokrywać z mocowaniami belki w Saabie. Jakby się uprzeć, można wstawić dyferencjał tylny z Audi Quattro starszego typu, podobnie jak w 164Q - oparty na Torsenie. Wał napędowy jest teoretycznie niezniszczalny i nie powinien być w żaden sposób problemem. Doszedł jeszcze problem z reduktorem, który w przypadku skrzyni poprzecznej prawie zawsze zawadza o blok. Umówiłem się już na sobotę ze Scuderią i robię dokładną dokumentacje fotograficzną jego samochodu, po czym nanosze na nią wszelkie pomiary. Projekt jest o tyle ciekawy, że powstały do tej pory tylko 2 takie Saaby na świecie - jeden, prototyp stoi w Muzeum Saaba w Trollhättan, a drugi - rękodzieło Szwedów, z przeszczepionym napędem 4x4 z Opla Calibry prawdopodobnie już nie istnieje Rolling Eyes
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
raiss27



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 1092
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw Cze 14, 2012 7:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

akurat napęd opla calibry to syf. strasznie prymitywny. np przy gwałtownym starcie gdy jedna strona auta jest na asfalcie a druga na piasku to potrafi szlak trafić cały ten napęd... Ponadto trzeba wzmacniać bebechy skrzyni 4x4 bo te elementy też są bardzo delikatne
_________________
166 V6 TB
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
moonbeam



Dołączył: 12 Cze 2012
Posty: 6

PostWysłany: Czw Cze 14, 2012 9:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Aktualny szkic projektu jest bardzo luźny, bowiem zmienia się z dnia na dzień.. mam świadomość dużych obciążeń, które będą przełożone na poszczególne elementu układu napędowego, więc dlatego staram się dobrać możliwie najlepsze rozwiązania techniczne. O ile silnikowo nie będzie żadnego problemu, żeby na Saabowskim bloku B234 osiągnąć docelową moc, to trzeba tą moc i moment jakoś jednak przenieść na koła.. sprawdzałem w internecie, że skrzynia biegów z Lancera Evo 9 (dostępna na allegro za ok. 3000-4000 PLN, używka oczywiście) wyjściowo jest przystosowana do mocy rzędu 260-400 KM i momentu 350-470 Nm, więc powinna większego problemu wytrzymać 600 KM / 700 Nm. Teraz trzeba to będzie wszystko pomierzyć i jakoś złożyć do kupy. Kluczową kwestią wciąż pozostaje tylne zawieszenie. Z wstępnych ustaleń wychodzi na to, że miejsca pod Saabem jest całkiem sporo.. powinno się udać bez cięcia. W najgorszym wypadku, będzie trzeba wyciąć miejsce koła zapasowego, aby zmieścić dyferencjał. Przewiduję również problem z puszczeniem tłumika, gdyż w originalnym tunelu będzie leciał wał (do którego nota bene trzeba dorobić oczywiście podporę). Przekładnia kątowa umożliwi puszczenie wału w odpowiedniej pozycji, bez konieczności obracania silnika.. chociaż o tyle dobrze! Półośki trzeba będzie pewnie dosztukować tak, żeby wchodziły w wewnętrzne przeguby Alfy i zewnętrzne Saaba.. oczywiście najpierw pomiar, czy długa półoś Alfy sie zmieści przy silniku.. a poza tym, podpora półosi jest chyba też łapą silnika. Później już pozostaje kwestia tylnego dyferencjału - skoro ten z 164Q jest dość słaby, można by wstawić jakieś sprawdzone rozwiązanie z BMW / Audi.. one wytrzymują bardzo duże moce.. hmm.. wszystko zobaczy się w sobote, jak już będę miał auto Scuderii w górze na podnośniku - jak uda się jakoś zgrać tylne zawieszenie, wraz z wałem + tłumikiem bez cięcia żadnych newralgicznych miejsc Saaba (i tak podpórki przód + tył będą, żeby uniknąć konieczności montowania klatki.. zwłaszcza, że będzie dość duża moc wyjściowo), reszta będzie już kaszką z mleczkiem Smile

A co do napędu opla calibry - owszem. Nie jestem zwolennikiem GM'owskich technologii, dlatego też nawet nie rozważam takiej kombinacji Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.alfaclub.pl Strona Główna -> 164 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Copyright www.AlfaClub.pl
Powered by Kosmodrom


linki sponsorowane
druk ksiazek warszawa druk naklejek warszawa leasing warszawa kredyt samochodowy LipoCryo Kriolipoliza Warszawa Biorezonans Warszawa Bicom